Sivut

sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Bornholm kuvina ja tekstinä

Reissulta on nyt palattu ja palautuminen menossa. Sain eilen illalla vastailtua jo kaikkiin kommentteihin, sillä mobiilidataa en viitsinyt käyttää ja wlaneja oli vain parissa satamassa. Nyt on siis aika blogiinkin päivittää jotain viikon lomamatkasta Bornholmiin.

Lennettiin tosi aikasella lentskarilla Rønneen, josta mentiin bussilla Allingeen, jossa porukat oli veneen (Bianca 111, S/Y Livia) kanssa. Ensimmäinen päivä meni palautuessa aikaisista lennoista, nukuin varmaan kolme tunta päikkäreitä.Toisena päivänä vuokrattiin surkeat pyörät. Kummassakaan vaihteet ei meinannu vaihtua ja mulla jos vaihto pienemmälle kuin 3, niin polkimet pyöri välillä tyhjää.

Ajoimme Sandvigiin (allingesta n. 3 km) "vaeltamaan". Siellä oli tuollainen polku, joka oli merkitty karttaan vaellusreittinä. Maastoon se olikin huonosti merkattu, joten kierreltiin vähän omiamme. Polulla nähtiin mm. kyykäärme, jonka päälle poikaystäväni mukaan muka melkein astuin, vaikka huomasin sen varmaan jo metrin päästä...

Vaelluksen jälkeen pyöräiltiin Hammershusin linnanraunioille, jossa tuuli kovaa. Siellä syötiin vähän erinäköiset Club sandwitchit.

Allingesta purjehdittiin seuraavana päivänä Nexøhön, jossa käytiin katsomassa perhosia. Siellä oli iso "kasvihuone", jossa perhoset lenteli ja sinne pääsi sisään. Suurimmat perhoset oli sinisiä ja ne lenteli hirveällä vauhdilla koko ajan. Laskeuduttuaan ne sulkivat siipensä. Nopeasti ainoaksi päämääräksi muodostuikin "sinisten" kuvaaminen. Lopulta yksi oli syömässä ja aina liikkuessaan availi siipiään.

Nexøssä meillä oli ilta aikaa, joten toteutimme äidin asettaman haasteen, jossa bf teki alkuruoan, iskä pääruoan ja minä jälkkärin. Sen jätän suosiolla omaan postaukseen, koska tapahtumasta tuli otettua paljon kuvia.

Seuraava päiväkin oltiin veneen ja porukoiden osalta Nexøssä, mutta minä ja bf ajettiin bussilla Rønneen kiintorasteille suunnistamaan.Rastit oli tuollaisia minimaalisia ja ne löytyi kaikki yhtä lukuun ottamatta.

Rønnestä jatkoimme Doeoddeen hiekkarannalle. Hiekka oli tosi hienoa ja siinä oli kiva kävellä paljain jaloin.Uskaltauduin uimaankin, vesi oli yllättävän lämmintä, vaikka tuuli oli navakka ja aiheutti isoja aaltoja. Makailtiin hiekalla, juostiin ja otettiin tyhmiä kuvia toisistamme.

Oltiin vasta illalla takasin ja käytiin Nexøn paikallisen grillin kautta, jossa oli hyvin vaikea tulla ymmärretyksi paikallisten teinien pyörittäessä lafkaa ja toisiaan.

Seuraavana päivänä taas purjehdittiin. Poseerasin kannella ja iskä kuvas... Piti itse käydä ottamassa kuva myös mun muotijalkineista, joita ei kovin usein tule käytettyä :D

Mentiin Christiansøhön, pienelle saarelle, jossa kierreltiin pari tuntia. Siellä oli muutama sammakkolampi ja sammakot piti kovaa meteliä. Yritin "kuvata" meteliä, mutta tuuli voitti sen.

Illasta ajettiin vielä Tejniin, vastatuuleen ja koneella. Bf heitti vitsillä, että mentäiskö keulaan. No jos multa kysytään, niin tietysti. Mentiin ja oli hauskaa, kun välillä keula meni puolikin metriä veden alle :D Pienenä mulla ja siskolla olikin aina tapana istua keulassa, kun oli isoja aaltoja. Meidän mielestä se oli varmaan paras keli, vaikka iskä saattoi olla toista mieltä..

Tejnissä oli hienoja maalattuja kaloja rannassa.

Vikana aamuna mentiin bussilla Rønneen, jossa kulutettiin aikaa shoppaillen :D Ja sit lentskareilla takas Suomeen. Kentällä auto ei käynnistynyt ja soitettiin apua paikalle. Akku oli tyhjentynyt ilmeisesti sisään palamaan jääneen valon takia, oho... Päästiin silti kotiin! Hyvä reissu oli :)